Bedrijfsvoering

Maximaliseer het aantal Reserveringen in het Laagseizoen

laagseizoen

De winter is begonnen en daarmee, voor veel B&B-eigenaren, het laagseizoen. Om je B&B draaiend te houden en het aantal reserveringen in het laagseizoen te maximaliseren, hebben we tips voor je. Lees hoe je met kleine aanpassingen het verschil maakt!

Hoogseizoen versus Laagseizoen

De vraag naar toerisme verschilt per seizoen. Dit komt onder andere door binnen- en buitenlandse vakantieperiodes en het weer. In de Nederlandse reisbranche spreken we van een hoogseizoen in de zomermaanden (van mei t/m september) en van een laagseizoen in de wintermaanden (van oktober t/m april). Uit onderzoek van Bedandbreakfast.nl blijkt dat een B&B gemiddeld 151 reserveringen had in 2017. Dit aantal is verspreid over hoog- en laagseizoen.

Korte vakanties in het laagseizoen

Hoewel de wintermaanden voor B&B’s vaak gezien worden als laagseizoen, zijn er volgens het trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017, ook in de wintermaanden populaire korte vakanties (minimaal één en maximaal drie opeenvolgende overnachtingen). Voor korte vakanties blijven Nederlanders vaak in eigen land. In het figuur hieronder is te zien dat er tijdens de herfst-, kerst- en paasvakantie pieken zijn.

Laagseizoen

Meer Reserveringen door Prijsvariatie

Gasten die er in het laagseizoen tussenuit gaan, doen dit vaak omdat ze meer waar krijgen voor hun geld. Ontdek de meerwaarde van prijsvariatie. Kies voor een gunstig tarief in het laagseizoen. Het verlagen van de prijs maakt een bezoek aan je B&B aantrekkelijk. Stimuleer de bezoeker om bij je B&B te reserveren. In het hoogseizoen en op piekmomenten zoals tijdens de herfst-, kerst- en paasvakantie vraag je een hoger tarief.

Prijsvariatie instellen in de eigenarenservice
Met een uitgebreid abonnement op Bedandbreakfast.nl varieer je eenvoudig met kamerprijzen. Wanneer je inlogt in de eigenarenservice kun je de kamerprijzen aanpassen. Ga naar ‘kamerprijzen’ en klik per kamer op ‘klik hier om eenvoudig te variëren met je prijzen’. Vervolgens kies je ‘stap 1. Datums selecteren’. Je vult voor de desbetreffende datums de aangepaste prijzen in.

Creëer sfeer op je Presentatiepagina

Speel in op de seizoensgebonden aspecten en benoem ze in je beschrijving. Overtuig gasten voor een bezoek aan je B&B door de POI’s (points of interest) benoemen, ofwel de meest belangrijkste en interessante punten. Zijn er kerstmarkten of andere seizoensgebonden evenementen bij jou in de buurt? Door de omschrijving aan te passen aan het seizoen, overtuig je gasten om je B&B te reserveren.

Seizoensgebonden foto’s op je Presentatiepagina
Naast het aanpassen van de omschrijving, is het raadzaam om beeldmateriaal te veranderen. Wanneer je als wintergast een presentatiepagina bezoekt die vol staat met foto’s van de zomermaanden, kan het de indruk wekken dat dit niet het beste moment is om deze B&B te reserveren. Omarm het seizoen op je presentatiepagina door winterfoto’s toe te voegen of door de foto’s per seizoen te veranderen.

Deel dit artikel:

Over de auteur

Lizzy Scheltus

Lizzy Scheltus

Online Marketeer bij Bed & Breakfast Europe.

Laat een reactie achter