Classificatie

Hoe gaat een Mystery Guest te werk?

Mystery guest

Een mystery guest voert namens Stichting Bed & Breakfast Nederland de kwaliteitscontrole voor geclassificeerde B&B’s uit. Benieuwd hoe een mystery guest te werk gaat en hoe je ervoor zorgt dat ook jouw B&B geclassificeerd wordt? Je leest het hier.

Het Classificatiesysteem

Waar hotels worden gerangschikt op sterren, wordt dit bij B&B’s gedaan op basis van tulpen. Het aantal tulpen wordt bepaald aan de hand van een normenlijst die je als B&B-eigenaar zelf invult. Tulpen geven per B&B de mate van comfort en luxe aan. Vervolgens vindt de controle plaats door een mystery guest, waarna een kwaliteitskeurmerk en het definitieve aantal tulpen wordt toegekend door de stichting.

Mystery guest

Werkwijze van de Mystery Guest

Een mystery guest is een alledaagse gast die aan de hand van een objectieve normenlijst jouw B&B toetst naar de maatstaven van de Nederlandse Bed & Breakfast Classificatie. B&B’s die (voorlopig) geclassificeerd zijn, worden gepresenteerd in een lijst voor mystery guests. Je B&B wordt binnen een jaar bezocht door een mystery guest. Daarna worden de tulpen en het kwaliteitskeurmerk binnen ongeveer zes weken toegekend.

Normenlijst

Het daadwerkelijke bezoek

De mystery guest controleert eerst de basisnormen. Denk aan veiligheidsvoorzieningen zoals rookmelders, maar ook de staat van matrassen en het verstrekken van handdoeken. Daarna worden ook de ingevulde keuzenormen gecontroleerd. Denk aan het aanbieden van gratis WiFi, een televisie of vers geperst sap bij het ontbijt. Ook de service door jou als B&B-eigenaar wordt op de proef gesteld. ‘Ik bezoek regelmatig verschillende B&B’s, maar elke keer blijft toch even spannend!’, aldus één van de mystery guests.

Bekendmaking Mystery Guest

‘s Ochtends na of tijdens het ontbijt vindt de bekendmaking plaats. Voor de meeste B&B-eigenaren is dit een grote verrassing. Er wordt een officiële machtiging getoond en de normenlijst wordt doorgenomen. Heeft de mystery guest niet alle faciliteiten kunnen vinden, dan is dit hét moment om ze samen te bekijken. Indien de B&B-eigenaar het op prijs stelt, worden er aanvullende tips en verbeterpunten besproken.

Toekenning Tulpen

De mystery guest rapporteert slechts de bevindingen van het bezoek en doet verder geen uitspraken over het aantal verdiende tulpen. De uiteindelijke tulpen worden toegekend door Stichting Bed & Breakfast. Heb je ze verdiend? Dan veranderen de tulpen op de presentatiepagina van Bedandbreakfast.nl van grijs naar roze, wordt er een vlag toegestuurd en is er een mogelijkheid om een speciaal schild te bestellen om aan de gevel van je B&B te bevestigen.

Mystery Guest in jouw B&B?

Wil jij ook een mystery guest ontvangen in je B&B die de kwaliteit controleert, waarna je een kwaliteitskeurmerk en tulpen ontvangt? Meld je dan aan voor de tulpenclassificatie. Met tulpen straalt je B&B kwaliteit en vertrouwen uit. Gasten weten wat ze van je B&B kunnen verwachten. Dit resulteert in een betere positie in de zoekresultaten wat doorgaans leidt tot meer reserveringen.  Daarnaast maak je ieder jaar kans op de titel van ‘Beste B&B van Nederland’!

Classificeer je B&B

Ook interessant:

Deel dit artikel:

Over de auteur

Stichting Bed & Breakfast Nederland

Stichting Bed & Breakfast Nederland ontwikkelt en beheert de Nederlandse Bed & Breakfast Classificatie. Dit systeem heeft als doel om de kwaliteit van B&B’s te bevorderen en classificeert accommodaties op basis van objectieve normen zoals veiligheid, comfort en hygiëne. Alle geclassificeerde B&B's zijn in het bezit van een kwaliteitskeurmerk, waarbij de mate van comfort en luxe wordt aangeduid met één tot en met vijf tulpen.

Hanny Arens
Voorzitter Stichting Bed & Breakfast Nederland

Over de auteur

Lizzy Scheltus

Online Marketeer bij Bedandbreakfast.eu B.V. tot augustus 2019.

Laat een reactie achter