Wet- & Regelgeving

Privacywetgeving voor B&B’s

Er gebeurt veel op het gebied van privacy. We konden stemmen voor het referendum, Facebook was in het nieuws vanwege misbruik van persoonsgegevens en per 25 mei 2018 is de nieuwe Europese Privacywetgeving van kracht. Wat betekent deze nieuwe Europese Privacywetgeving voor B&B’s?

Nieuwe Europese Privacywetgeving voor B&B’s

Vanaf 25 mei 2018 geldt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), in het Engels ook wel General Data Protection Regulation (GDPR) genoemd. Deze nieuwe Europese Privacywetgeving geeft personen meer privacyrechten en verwerkers of beheerders van persoonsgegevens meer verantwoordelijkheden. De wetgeving is van belang voor B&B’s die persoonsgegevens van gasten opslaan of verwerken.

Privacywetgeving voor B&B's

Doel van de nieuwe Wetgeving

Het doel van de nieuwe wetgeving is om EU-burgers in het huidige digitale tijdperk beter te beschermen op het gebied van privacyregelgeving en persoonsgegevens. Burgers krijgen het recht hun persoonsgegevens in te zien, te wijzigen of te laten verwijderen. Per 25 mei 2018 geldt er nog maar 1 privacywetgeving in de gehele EU.

Betekenis Privacywetgeving voor B&B’s

Je bent als B&B-eigenaar verplicht om in kaart te hebben welke persoonsgegevens je verwerkt, waarom je dat doet en hoe lang je ze bewaart. Zorg ervoor dat niet iedereen toegang heeft tot persoonsgegevens die op je computer zijn opgeslagen. Heb je een eigen website, dan moet je ervoor zorgen dat de persoonsgegevens die je opslaat via je website, veilig worden opgeslagen. Lees voor meer informatie over de privacywetgeving voor B&B’s het artikel: Wat is de Invloed van AVG op het runnen van je B&B?

Privacywetgeving voor B&B's

Inzicht in Persoonsgegevens

De impact voor B&B’s is relatief klein, omdat er vaak geen grote hoeveelheden persoonsgegevens worden verwerkt. Toch moet je, wanneer je gastgegevens bewaart of gebruikt voor andere doeleinden, voldoen aan de nieuwe Europese Privacywetgeving. Het is daarom goed om inzicht te hebben in de persoonsgegevens die je verwerkt. Dit kunnen persoonsgegevens zijn zoals: naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, geslacht, betaal- en factuurgegevens.

Privacywetgeving AVG voor B&B

Een goede onderbouwing is belangrijk

Je mag Persoonsgegevens verwerken, mits je daar een goede reden (grondslag) voor hebt. Deze grondslag moet je kunnen onderbouwen. Enkele voorbeelden:

Voorbeeld 1

Je hebt de adresgegevens van een gast nodig om een factuur te maken. Deze persoonsgegevens zijn noodzakelijk om de overeenkomst met je gast na te komen. Je doet in dit geval beroep op 1 van de grondslagen; ‘noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst’.

Voorbeeld 2

Je bewaart persoonsgegevens van een gast voor het nachtregister. Deze gegevens zijn noodzakelijk omdat je verplicht bent om het nachtregister bij te houden. Je beroept je hierbij op 1 van de grondslagen; ‘noodzakelijk voor het nakomen van een wettelijke verplichting’.

Voorbeeld 3

Je gebruikt het e-mailadres van je gasten om een nieuwsbrief over je B&B te sturen. Zorg ervoor dat je kunt bewijzen dat de ontvanger hiervoor toestemming heeft gegeven en beroep kunt doen op 1 van de grondslagen; ‘toestemming’.

Meer informatie:

Meer informatie over Persoonsgegevens verwerken, de AVG-grondslagen en alle overige informatie over de privacywetgeving vind je op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Deel dit artikel:

Over de auteur

Rianne van de Pas

Rianne van de Pas

Rianne van de Pas is werkzaam als marketing medewerker bij Bedandbreakfast.nl. Door de jaren heen heeft ze al verschillende leuke B&B's bezocht en helpt ze eigenaren met uiteenlopende vragen over het runnen van een Bed & Breakfast. Daarnaast beheert ze het classificatiesysteem van Stichting Bed & Breakfast Nederland.

4 Reacties

  • Is het in deze raadzaam om alle gegevens van gasten al in een e-mail sjabloon te verwerken en deze printbaar te maken?

    • Beste heer de Rijke,

      B&B-eigenaren moeten toegang hebben tot gastgegevens, om een reserveringsaanvraag te kunnen beantwoorden. De e-mailsjablonen zijn een hulpmiddel om een reserveringsaanvraag te beantwoorden. B&B-eigenaren hebben toegang tot de gastgegevens en kunnen deze altijd zelf kopiëren en printen, de printbutton maakt het alleen wat gemakkelijker om te printen. Als B&B-eigenaar ben je ook verwerkingsverantwoordelijke van de gastgegevens. Het gaat er dus om hoe je als B&B-eigenaar zelf omgaat met de gastgegevens, of je deze veilig opslaat, de bewaartermijn en waar je ze voor gebruikt.

      Met vriendelijke groet,
      Rianne van de Pas

  • Dag Rianne, dank je wel voor het delen van het artikel. Ik ben wel benieuwd naar het vervolg wat wij dan als B&B moeten doen? Of is een regel onder een bevestiging bijvoorbeeld voldoende en afdoende?

Laat een reactie achter