Social media

Social Media en je Bed and Breakfast

Het gebruik van social media is de laatste jaren enorm toegenomen. Platforms als Facebook, Instagram en Twitter zijn voor B&B-eigenaren zeer geschikt om contact te hebben met de doelgroep. Via deze weg verleid je ze tot een bezoek aan je B&B. Maak jij optimaal gebruik van social media voor het promoten van je B&B?

Social media voor je B&B

Social Media is de verzamelnaam van online diensten, services en applicaties die interactie tussen gebruikers mogelijk maakt. Consumenten kunnen ervaringen uitwisselen en met elkaar communiceren. Waar veel B&B’s aanvankelijk huiverig waren voor negatieve reacties en de social media kanalen vaak vermeden werden, maken steeds meer B&B-eigenaren succesvol gebruik van de mogelijkheden.

Kansen voor je B&B

Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018, uitgevoerd door NewCom Research, blijkt dat miljoenen Nederlanders dagelijks gebruik maken van diverse social media platforms. Als B&B-eigenaar is dit een unieke kans om in contact te komen met je doelgroep. Uit onderzoek van Bedandbreakfast.nl blijkt dat 70% van de B&B-eigenaren gebruik maakt van social media om hun B&B onder aandacht te brengen.

Interessante kanalen

Van de B&B-eigenaren die in het onderzoek van Bedandbreakfast.nl aangaven gebruik te maken van social media voor het promoten van hun B&B, is het grootste gedeelte actief op Facebook. Dit is het grootste online social netwerk ter wereld. Ruim 10 miljoen Nederlanders maken gebruik van Facebook. De overige kanalen worden door B&B-eigenaren aanzienlijk minder gebruikt.

Gebruikte Social Media kanalen

Optimaal Rendement uit Social Media

Social media is bedoeld voor interactie. Zorg er daarom voor dat je goed luistert en je inleeft in je doelgroep. Met de juiste ‘tone of voice’, de communicatiestijl naar je doelgroep, kun je in ‘gesprek’. Af en toe kun je een promotionele boodschap plaatsen, maar zorg ervoor dat dit niet de overhand krijgt.

Meer bezoekers naar je B&B

Social media is uitermate geschikt om meer bezoekers te verleiden tot een bezoek aan je B&B. Wij adviseren je in de berichten een link verwerkt die verwijst naar je presentatiepagina op Bedandbreakfast.nl. Zo kunnen gasten makkelijk een reserveringsaanvraag doen. Doordat je linkt naar een website die door Google als een autoriteit gezien wordt, scoor je bovendien beter in de zoekresultaten van zoekmachines.

Hoe ga je te werk

Social media kanalen zijn gratis. Het vraagt wel de nodige tijd om succesvol te zijn op diverse kanalen. Hoe ga je te werk? Als het past bij je bedrijfsvoering kan empathie en persoonlijk contact naar de gasten een positieve invloed hebben. Regelmatig reageren op berichten, berichten delen en berichten ‘liken’ heeft een positieve invloed op de vindbaarheid van je B&B. Vraag aan fans om je bericht te delen of te ‘liken’ en stimuleer hiermee interactie. Heb jij nog social media tips voor B&B-eigenaren? Laat het ons vooral weten!

Deel dit artikel:

Over de auteur

Lizzy Scheltus

Lizzy Scheltus

Online Marketeer bij Bed & Breakfast Europe.

Laat een reactie achter