Marketing & Promotie

Op zoek naar de kracht van je B&B

Bed & Breakfast USP

Wat waarderen je gasten nu echt? Misschien is dat wel je USP.

Als je je bed & breakfast succesvol wilt promoten, heb je een goede USP ofwel Unique Selling Proposition (USP) nodig. Een USP is een belofte, waarmee je klanten overtuigt dat ze moeten kiezen voor jouw B&B en niet voor een ander bed and breakfast. Maar hoe kom je eraan?

Om een goede USP te definiëren, kun je de onderstaande vragenlijst gebruiken:

  • Welke eigenschappen vind je uniek aan je B&B of dienstverlening?
  • Welke voordelen bieden deze eigenschappen voor gasten?
  • Wat verwachten gasten van jou?
  • Welke USP’s gebruiken andere B&B-eigenaren in de omgeving?
  • Welke van jouw USP’s kunnen de andere bed and breakfasts  niet kopiëren?

Een pakkende USP
Als je de bovenstaande vragen eenvoudig kunt beantwoorden, probeer dan in één á twee zinnen een pakkende USP te formuleren. Vertel waar je goed in bent, maar dan wel vanuit het perspectief van de gast.

Voorbeelden van krachtige USP’s: “Kamer met open haard! Het haardhout krijgt u er gratis bij”. Of: “Neerploffen op de heerlijke bank. De tijdschriften liggen voor u klaar”. Dit is ook een prima voorbeeld: “Kinderen mogen ‘s ochtends eieren rapen met boer Piet, terwijl u geniet van een goed boek”.

Inspiratie uit reviews
Blader eens door je gastenboek en bekijk de gastenreviews op Bedandbreakfast.nl. Waar schrijven je gasten over? Waar hebben ze nu in het bijzonder van genoten? Het zou best wel eens kunnen dat dit je USP is! Een originele, beetje gewaagde USP mag best. Het is ten slotte datgene wat je B&B uniek maakt.

En tot slot: gebruik je USP. Doe er niet bescheiden over, leg er juist de nadruk op in je communicatie, bijvoorbeeld op je presentatiepagina op Bedandbreakfast.nl of op je eigen website. Zoals de Britten dat zo mooi zeggen: ‘If you’ve got it, flaunt it!

Over de auteur

Janneke Scheepers

Webredacteur bij Bedandbreakfast.eu B.V. tot februari 2016.

1 reactie

Laat een reactie achter