Marketing & Promotie

Maak je gasten blij met een onvergetelijke ervaring

B&B Kamer 7 in Diever

Hoe zorg je ervoor dat jouw gasten tevreden vertrekken na hun verblijf in je bed and breakfast? Door een prettige ambiance en een uitstekende service te bieden natuurlijk. Maar vooral – en hier sta je misschien niet zo bij stil – met onverwachte extra’s.

Kleine attentie, groot verschil
Het zijn vaak de kleine verrassingen die B&B-gasten onthouden. Zoals een schaaltje verse aardbeien bij het ontbijt (foto: B&B Kamer 7 in Diever), snoepjes op de kamer of een cadeautje bij het weggaan. Het is altijd leuk om meer te krijgen dan je had verwacht. Als gastheer of -vrouw kun je dus met een kleine attentie een groot verschil maken.

spieker_bed_breakfast

Kleine verrassing op je kussen bij B&B Zathe de Spieker in Itens.

Je kunt je gast ook op andere manieren positief verrassen. Tijdens het Toerisme en Vrijetijdscongres in Diemen op donderdag 16 april 2015 hoorden we de volgende tips:

  • Als jouw B&B-kamer in het echt nóg mooier is dan op de foto, overtref je de verwachtingen. Gasten zijn blij verrast als ze binnenkomen. Natuurlijk moeten je foto’s wel aantrekkelijk genoeg zijn, dat spreekt voor zich.
  • Heb je een mooiere kamer vrij, geef je gasten dan eens een upgrade. Daar wordt elke gast heel blij van.
  • Zorg voor een hoekje met lekkere koffie (liefst gemaakt van echte bonen) en thee, gratis voor de gasten.
  • Gasten die opnieuw boeken, verdienen een voordeeltje!
  • Zorg voor een leuk extraatje als je gast weggaat. Daar gaan we hieronder even verder op in.
Bed & Breakfast Hastens in Zuid-Limburg

Wijn op de kamer bij Hastens B&B.

Verrassing bij vertrek
Je gasten onthouden van hun verblijf in je bed & breakfast vooral twee dingen, blijkt uit onderzoek:

  1. De piekervaring (het hoogte- of dieptepunt)
  2. Het laatste moment (de check-out)

Dit psychologische mechanisme staat bekend als de peak end rule. De check-out is dus erg belangrijk. Als jij daar een leuk moment van maakt, houdt je gast een beter gevoel over aan zijn verblijf in je B&B. Geef bijvoorbeeld een potje zelfgemaakte jam mee, een kaartje of een persoonlijk geschreven lijstje met toepasselijke tips in de omgeving.

Onvergetelijke beleving
Heb je de verwachtingen van je gasten overtroffen? Dan zullen ze hun onvergetelijke ervaring vast en zeker met iedereen willen delen in goede reviews en op social media. En dat is de beste reclame die je je maar kunt wensen.

Retweet de tweets die je gasten over jouw B&B op Twitter plaatsen of deel hun Facebook-posts op je eigen tijdlijn. Dit is niet het moment om bescheiden te zijn. Je mag best laten zien dat jouw gasten tevreden zijn!

Over de auteur

Janneke Scheepers

Webredacteur bij Bedandbreakfast.eu B.V. tot februari 2016.

Laat een reactie achter