De wereld stond op de rand van een nieuw millennium, de technologie maakte sprongen en het internet begon zijn opmars. Geïnspireerd door deze sfeer en het nummer 1999, besloot ik een avontuur te beginnen waarvan ik toen nog niet wist hoe groot het zou worden.
Als marketing-communicatie manager en eigenaar van mijn bureau “Arensoog Communicatie” viel het me op dat B&B’s nauwelijks zichtbaar waren. Gevoed door een gezamenlijke frustratie van een handjevol B&B-eigenaren uit Nijmegen, ontstond het idee om een platform te starten: Bedandbreakfast.nl. De missie was simpel: een plek waar B&B-eigenaren zichzelf konden promoten en gasten konden bereiken. Het idee kwam voort uit frustratie over de voorkeursbehandeling die hotels kregen bij de VVV’s. In een tijd waarin internet nog een nieuw fenomeen was, was het vinden van unieke plekken via telefoonboeken of brochures een uitdaging. “Waarom niet online?” vroeg ik me af.
Met een eenvoudige website en een handvol B&B’s zette ik de eerste stappen. Net zoals Prince zong over uitdagingen, waren er momenten van twijfel. Toch hield ik vast aan mijn droom. De muziek van dat jaar gaf me energie tijdens lange werkdagen en slapeloze nachten. Van My Favourite Game van The Cardigans en Changes van 2Pac, tot Big Big World van Emilia.
In 2000, met de komst van breedbandinternet, lanceerde ik officieel Bedandbreakfast.nl. Al snel groeide het aantal aangesloten B&B’s. Toch waren veel eigenaren ook sceptisch over het internet. Om hen gerust te stellen, introduceerde ik in 2005 een gedrukte gids: Bed & Breakfast in Nederland. Dit bood een tastbare link tussen offline en online. Het succes van de gids bewees dat er behoefte was aan meer zichtbaarheid. Ondanks dat werd het online platform uiteindelijk de kern van ons succes. Hier stond gemak, toegankelijkheid en direct contact centraal. Elk nieuw contact met een eigenaar, elke review van een gast en elke late nacht achter de pc, voelde als een dans op het ritme van de toekomst.
In 2006 kocht ik de domeinnaam Bedandbreakfast.eu. Met een team van tien webdevelopers en marketeers bouwden we aan een Europees platform, dat in 2009 live ging. We overwonnen veel Europese drempels zoals cultuurverschillen, taalbarrières en BTW-verschillen. Eenmaal actief in Europa, was de stap naar de rest van de wereld zo gemaakt. Met Bedandbreakfast.eu in zes talen, hebben we maar liefst 220 landen bereikt en miljoenen bezoekers wereldwijd. Daarmee werd het tijdperk van de gedrukte gidsen afgesloten.
Mijn passie voor unieke overnachtingsplekken groeide steeds verder. Ik zette me in voor professionalisering van de sector door de ‘Nederlandse Bed & Breakfast Classificatie’ op te richten en het ‘Platform Bed & Breakfast Nederland’, waarin alle Nederlandse B&B-organisaties vertegenwoordigd waren. Het vele lobbyen in Den Haag heeft geleid tot de vermindering van de regeldruk voor B&B’s en de afschaffing van het Bedrijfschap Horeca & Catering. We maakten ons sterk voor een professionele B&B-sector in Nederland.
Nu, 25 jaar later, kijk ik terug op die tijd met een warm gevoel. Samen met mijn team, transformeerden we Bedandbreakfast.nl van een eenvoudige website tot een toonaangevend platform met een transparant businessmodel. Gasten reserveren rechtstreeks bij de B&B, zonder reserveringskosten of torenhoge commissies. Van een simpele missie, groeide het uit tot een vertrouwd platform dat jaarlijks miljoenen gasten en B&B-eigenaren wereldwijd met elkaar verbindt.
Ja, het begon allemaal met een droom in 1999, een melodie en de moed om te springen. En het mooiste? Die droom leeft nog steeds, sterker dan ooit! Want we blijven in ontwikkeling, zo zorgen we dit jubileumjaar onder meer voor een nieuwe ‘Eigenarenservice’ en mooie winacties. En hoewel de wereld om ons heen voortdurend verandert, blijft de kern van onze platforms hetzelfde: het geloof in de kracht van persoonlijke gastvrijheid én de wens om die ervaring met anderen te delen.
Om de energie van dat bijzondere jaar terug te brengen, heb ik een playlist samengesteld met nummers uit 1999 die me tijdens mijn reis inspireerden. Zet ’m aan, voel de vibe en vier 25 jaar liefde voor B&B’s! Want zoals Prince het zo treffend zei: “Tonight we’re gonna party like it’s 1999.”
Deel deze column:
Beste Hanny Arens,
Van ❤️te gefeliciteerd met deze mijlpaal!
Zelf nu 1,5 jaar onze B&B Marré in Limburg en zó blij met jouw bedrijf! Mede hierdoor ervoor durven gaan en een fantastische start gehad. En het gaat maar door 😄. Super goed geregeld en als er wat is, altijd vriendelijk te woord gestaan en snel geholpen.
Ga zo door! En veel plezier met het vieren hiervan 🎈🎈🎈
Wat een leuk berichtje, heel hartelijk dank namens ons hele team! ❤️ Het doet me enorm goed om te lezen dat Bedandbreakfast.nl heeft bijgedragen aan het realiseren van jullie droom. Gefeliciteerd met het succes van B&B Marré. Super fijn dat het zo goed gaat bij jullie!
Dankzij jullie passie en inzet en van alle B&B-eigenaren in Nederland, hebben we samen dit platform kunnen laten groeien tot wat het nu is. Op naar nog meer mooie jaren samen! 🎉
Veel succes gewenst met jullie B&B in Echt, waar je ‘Echt even weg’ bent! 😊 Enne…geniet van elk moment!
Van harte gefeliciteerd, Hanny en jou team!
Met veel plezier zoek ik elke keer naar een B en B wat ons dan past, ik raak niet uitgekeken op al die mooie B en B’s.
En na het makkelijke boeken: genieten maar!
Dat de prima website hier aan bijdraagt mag duidelijk zijn.
Ik heb geen idee hoe het ‘achter’ de website werkt, maar er is, en wordt, hard gewerkt door jullie.
Op naar het volgende jubileum met veel werkplezier!
Wat een lieve reactie, bedankt daarvoor! 😊 Superleuk om te horen dat je zo geniet van het uitzoeken van unieke B&B’s en dat onze website daar een steentje aan bijdraagt. We werken met veel plezier ‘achter de schermen’ om alles soepel te laten verlopen – jouw enthousiasme maakt dat dubbel en dwars de moeite waard! 🎉 Op naar nog veel meer mooie ervaringen en bijzondere overnachtingen! 💖