Hoeveel contact wensen je gasten? Dat is eerlijk gezegd iets wat je moet aanvoelen bij elk nieuw contact. De één loopt bij wijze van spreken de deur bij je plat en de ander houdt het strikt zakelijk. En zeker toen wij net begonnen met de Bed & Breakfast waren wij ook zelf nog zoekende daarin.
Wat belden zij vaak aan bij ons huis, wilden ze nu weer contact?
Daarbij waren wij nog niet écht thuis in de Duitse taal, dus voor je het weet ontstaat er miscommunicatie. Gelukkig bleken deze gasten, een stel Nederlanders te zijn die naar Duitsland waren verhuisd, dus van een taalbarrière was geen sprake. Het contact was direct heel fijn, respectvol naar elkaar toe, maar ook met de nodige humor. En toch hebben wij elkaar regelmatig aangekeken, want wat belden zij vaak aan bij ons huis. Wilden ze nu weer contact?
Ons huis staat aan de Schuringsedijk en de Bed & Breakfast zit achter ons huis in de schuur, vandaar de naam De Schuur Inn. Gasten lopen daardoor langs ons huis als zij naar hun auto willen gaan. En elke keer als deze Nederlands-Duitse gasten langsliepen, belden zij bij onze voordeur aan. We wisten uiteindelijk echt niet meer zo goed wat we moesten zeggen.
Uiteindelijk voelden wij ook bij hen wat ongemak en hebben we het maar bespreekbaar gemaakt. Wat bleek, bij het op afstand openen en afsluiten van de auto, ging ook onze draadloze deurbel af. De frequentie van hun autosleutel en die van onze deurbel was dus gelijk. We hebben er hartelijk om moeten lachen en gelukkig komen Harry en José ook na 11 jaar nog steeds een aantal keren per jaar in onze Bed & Breakfast slapen. Aanbellen of kloppen doen ze allang niet meer, want als je elkaar goed kent, kom je hier achterom.
Ingezonden door Petra Dam van De Schuur Inn in Numansdorp
Deel dit artikel: