Eigenarenservice

Nieuw: B&B aanduiden als Contactvrije Accommodatie

Steeds meer reizigers zijn op zoek naar een verblijf dat voldoet aan de richtlijnen van de anderhalve-meter-maatschappij. Daarom introduceert Bedandbreakfast.nl een nieuw filter, waarmee jij je B&B kunt aanduiden als Contactvrije Accommodatie.

Contactvrij Verblijf

Het contact wordt beperkt, maar de gastvrijheid blijft: dát is een Contactvrij Verblijf. Met dit nieuwe zoekfilter, vinden sitebezoekers snel een B&B die geschikt is voor een veilig en verantwoord verblijf in het (post-)coronatijdperk. Als eigenaar van een contactvrije accommodatie ontvang je je gasten nog steeds op hartelijke wijze, al is het nu op 1,5 meter afstand. Ook zorg je ervoor dat je B&B standaard wordt schoongemaakt en ontsmet volgens de richtlijnen van het RIVM.

Een Contactvrij Verblijf is te herkennen aan het groene label op de presentatiepagina.

Voorwaarden

Om je B&B aan te duiden als contactvrije accommodatie, dien je aan een aantal voorschriften te voldoen. Denk bijvoorbeeld aan faciliteiten als privé sanitair en het beschikbaar stellen van desinfectiemiddelen op de gastenkamers. De voorwaarden worden ook gecommuniceerd naar B&B-bezoekers, zodat zij met vertrouwen een vakantie of weekendje weg kunnen boeken. Bekijk hieronder of je B&B aan de gestelde voorwaarden voldoet:

  1. De B&B wordt gerund, schoongemaakt en ontsmet volgens de richtlijnen van het RIVM.
  2. Tijdens het verblijf wordt het contact tussen de (andere) gasten en B&B-eigenaar tot een minimum beperkt. Op contactmomenten wordt 1,5 meter in acht genomen.
  3. In- en uitchecken moet plaatsvinden op gepaste afstand: leg bijvoorbeeld de sleutel klaar of maak gebruik van een sleutelkastje of code. Zorg daarnaast voor een uitgebreide informatievoorziening/instructievideo met uitleg over de accommodatie, omgeving, mogelijkheden diner, etc.
  4. Gasten mogen geen gebruikmaken van gemeenschappelijk sanitair, tenzij alle gasten tot één huishouden behoren.
  5. Het ontbijt wordt bij voorkeur op afstand klaargezet en in de gastenkamer of op een privé terras genuttigd.
  6. Indien het ontbijt in een gemeenschappelijke ontbijtruimte wordt geserveerd, vanwege beperkte ruimte in de gastenkamer, dan dient de afstand tussen gasten/B&B-eigenaar minimaal 1,5 meter te zijn. Het ontbijt moet aan tafel geserveerd worden (geen buffetvorm).
  7. De gastenkamer is voorzien van voldoende ‘basisbenodigdheden’, zoals handdoeken, zeep, desinfectiemiddelen, tissues, etc.
  8. Contactloos betalen via pin/bankoverschrijving/betaalverzoek is mogelijk.
  9. De B&B mag open zijn volgens regels van de overheid/Veiligheidsregio.

Veilig Recreëren

Gasten dragen zelf ook bij aan een veilige vakantieomgeving. Daarom wijzen wij hen op het naleven van de basisregels die het RIVM heeft opgesteld. Bij corona-gerelateerde symptomen, verzoeken wij B&B-bezoekers om de verblijfsdata te verzetten in overleg met de betreffende B&B-eigenaar. Als eigenaar ben je vrij om zelf je voorwaarden te bepalen met betrekking tot annuleringen, al is het raadzaam om hier soepel mee om te gaan.

B&B aanduiden als Contactvrije Accommodatie

Is jouw Bed and Breakfast geschikt als contactvrije accommodatie? Dan kun je dit in de eigenarenservice registreren via de tab ‘Mijn vermelding’ bij de faciliteiten en voorwaarden. Klik vervolgens op opslaan, je B&B is dan direct zichtbaar voor sitebezoekers die filteren op Contactvrij Verblijf. Let op: indien niet aan de bovenstaande voorwaarden wordt voldaan, is Bedandbreakfast.nl gerechtigd om je B&B uit het aanbod van contactvrije B&B’s te verwijderen.

B&B registreren als Contactvrije Accommodatie

Ook interessant:

Deel dit artikel:

Over de auteur

Avatar

Josjah Thalen

Josjah Thalen is webredacteur bij Bedandbreakfast.nl.

17 Reacties

  • Beste Josjah,

    Goed initiatief we hadden al vergelijkbare maatregelen in uitvoering, maar het is mooi dat er nu ook een labeltje aan gehangen kan worden.

    We worstelen nog wel met wat andere vragen. Zo adviseert bijvoorbeeld Horeca Nederland om de gast van tevoren een aantal vragen te stellen en de uitkomst van deze vragen bepaald dan of de gast wordt toegelaten of niet. Zou zoiets in een B&B ook bruikbaar zijn?

    Hoe ga je om met gasten die kort vooraf annuleren en melden dat ze denken dat ze corona hebben en daarna hun geld terug vragen.
    Kortom er is nog veel op te lossen, maar dat maakt het ook wel weer uitdagend.
    Ideeën en antwoorden op onze vragen zijn uiteraard altijd welkom.
    Mvg,
    Frank Lind.

    • Beste Frank,

      Leuk dat je reageert; goed om te lezen dat jullie al de nodige maatregelen hebben getroffen!

      Het advies om gasten van tevoren te benaderen met enkele vragen over de gezondheid, wordt veelal toegepast bij contactberoepen waar 1,5 meter afstand niet of nauwelijks haalbaar is (kappers, masseurs, etc.). Als B&B-eigenaar kun je dit eventueel ook toepassen als je je daar prettig bij voelt. Veel reserveringen worden enige tijd van tevoren gemaakt, neem dan een dag voor aankomst contact op met de gast, waarbij je informeert naar de huidige gezondheidssituatie. Als alles in orde is, dan kun je gelijk naar de geschatte aankomsttijd vragen. Zo sla je twee vliegen in één klap.

      Anderzijds zijn B&B-bezoekers zelf ook verantwoordelijk voor een veilige vakantieomgeving, daarom wijzen wij hen op het naleven van de basisregels die het RIVM heeft opgesteld. Bij corona-gerelateerde symptomen, verzoeken wij gasten om de verblijfsdata te verzetten in overleg met de betreffende B&B-eigenaar. Uiteraard ben je als eigenaar vrij om zelf je voorwaarden te bepalen met betrekking tot annuleringen, maar het is raadzaam om hier soepel mee om te gaan.

      Veel succes voor de komende periode!

  • Beste Josjah

    Fijn, dat hier nu een label aangehangen wordt, dat geeft duidelijkheid: de mensen zullen zo sneller de beslissing nemen om te boeken.
    Wij hebben ons vanaf het begin af aan aangepast aan de nieuwe regels en in de praktijk blijkt, dat het niet zo moeilijk is, het geheel om te zetten.
    We hebben alleen één vraag: waarom adviseren jullie het dragen van wegwerphandschoenen bij het serveren aan tafel?
    Als er een gast of gezin in onze ontbijtruimte eet, zetten wij vlak voor binnenkomst alles op de tafel, zodat wij tijdens het ontbijt niet meer in de buurt hoeven te komen. Alleen de koffie of thee zetten wij nog vers op een aparte tafel(of aan het uiteinde van de tafel) neer.

    • Beste Margreet,

      Bedankt voor je reactie! Volgens het RIVM is de kans op besmetting via oppervlakken klein, daarbij kun je ook denken aan deurklinken, servies of bestek. Deze kans wordt kleiner als je vaak je handen wast. Toch kan het voor gasten extra geruststellend zijn, als er bij een geserveerd ontbijt handschoenen worden gedragen. We zien dit fenomeen bijvoorbeeld ook terug in de horeca, onder andere bij Fletcher.

  • Beste Josjah,
    Ik heb mijn B&B als contactvrij aangemeld maar ik krijg geen groen label te zien zoals door jullie is aangegeven.

    Mvg Rene

    • Beste Rene,

      Mogelijk had je de gegevens in de eigenarenservice niet goed opgeslagen, want we zagen dat de box voor ‘Contactvrij verblijf’ niet was aangevinkt. Dat is nu wel het geval, dus het groene label is nu zichtbaar op je presentatiepagina!

  • Onze B&B was altijd al contactvrij omdat wij graag zelf ook een weekendje weg kunnen terwijl wij gasten hebben. Zo hangt er een sleutelkluisje, is het ontbijt samengesteld uit afbakbroodjes en een gevulde koelkast, liggen er overal instructies voor gebruik van de spullen/ruimte. En dat alles op een volledig zelfstandige en gescheiden benedenverdieping.

    met vriendelijke groet,
    Lianka Schepman

  • Beste Josjah,
    Ook ik heb mijn B&B als contactvrij aangemeld maar ik krijg ook geen groen label te zien zoals door jullie is aangegeven.
    De box voor ‘Contactvrij verblijf’ was wel aangevinkt. Wat kan ik doen ?
    Alvast bedankt voor de ondersteuning and hartelijke groeten uit Zeeland,
    Yutta Schulze

  • Goed plan!
    Wij zijn een apart verblijf met eigen opgang dus vrij van anderen!
    Daarom doe ik ook hier graag aan mee.
    Ontbijt wordt geserveerd op aparte plek

  • Hallo, de ingang van ons gastenverblijf is via onze garage. Daar maken wij zelf ook gebruik van, maar op dit moment sporadisch. Het enige moment dat wij onze gasten zien is bij de check in en indien zij zelf contact zoeken bij eventuele vragen. De rest van de maatregelen zijn al genomen (schoonmaak, ontsmetting, eigen badkamer & keuken), maar ik wil graag zeker weten of die ingang via de garage voldoet aan de voorwaarden voor de contactvrije accommodatie.
    Groet!
    Anouk

    • Beste Anouk,

      Bedankt voor je reactie. Het beschikbaar stellen van een eigen entree, is geen voorwaarde voor een contactvrij verblijf. Een eigen entree is wel een pré voor B&B-bezoekers die op zoek zijn naar extra privacy.

  • Beste Josjah,
    Wij hadden elkaar al gesproken (zie blog) en wij waren al helemaal klaar voor de toekomst! Toch zou het fijn zijn als jullie de voorwaarden (zoals handschoenen) aanpassen naar de maatstaven van dat moment. Bij horeca nederland wordt wat betreft de handschoenen op dit moment gesproken over “schijnveiligheid” en de restaurants gebruiken ze inmiddels ook niet meer met het uitserveren. Het afgelopen weekend moesten onze vaste gasten er zelfs om lachen (omdat ze weten hoe netjes en hygiënisch wij werken) terwijl ik toch echt mijn blouse bij de blauwe kleur had uitgekozen 😉
    Elke week worden de maatregelen versoepeld. Ik denk dat het niet gek zou zijn als jullie hierin meegaan. Ik zie ook dat de laatste reactie half mei was en inmiddels is er echt al weer het een en ander veranderd.
    Bedankt voor het initiatief en succes!
    Groetjes, Katja

    • Beste Katja,

      Leuk dat je reageert! Het was bekend dat de overdracht van de ziekteverwekker via voedsel naar de mens onwaarschijnlijk is, volgens de huidige wetenschappelijke kennis. Toch waren veel gasten en B&B-eigenaren in de opstartfase toe aan duidelijke (en zichtbare) veiligheidsmaatregelen, om de verspreiding van het virus zoveel mogelijk te voorkomen. Vandaar dat het dragen van handschoenen verplicht was gesteld bij een Contactvrij Verblijf.

      Inmiddels zijn we inderdaad een paar weken verder en is er gelukkig geen nieuwe piek ontstaan in het aantal besmettingen, ook niet n.a.v. het afgenomen handschoengebruik in de horeca. Daarom is het dragen van handschoenen bij het ontbijt niet langer verplicht voor B&B-eigenaren van een Contactvrij Verblijf; we hebben de betreffende voorwaarde aangepast in de lijst.

      Veel succes met de B&B, maak er een mooie zomer van!

Laat een reactie achter