B&B starten

18 jaar passie voor gastvrijheid: Erve Naatsboer aan het woord

Bedandbreakfast.nl; 18 jaar passie voor gastvrijheid: Erve Naatsboer aan het woord

In het Twentse Overdinkel ontvangen Ellen en Joop al meer dan 18 jaar gasten in hun B&B Erve Naatsboer. Bijna twee decennia lang hebben ze gasten ontmoet, ontbijtjes geserveerd en bijzondere verhalen gedeeld. Hoe kijken zij terug op al die jaren?

Kunnen jullie iets vertellen over het ontstaan van Erve Naatsboer?

Ellen: “Ik ben hier geboren en opgegroeid. Ons erf is al vier generaties in de familie. Mijn oom zei altijd: ‘Bewaar dit erf, want het is een mooi oud stukje Twente.’ Toen hij ziek werd en overleed, besloten we het erf voort te zetten. Geen boerderij meer, maar een B&B. In het begin was het allemaal heel eenvoudig. Mensen in het dorp zeiden: ‘Een B&B in Overdinkel, daar komt toch niemand.’ Maar we zijn gewoon begonnen. Ik stopte met mijn werk in de HRM, Joop bleef in loondienst als transportplanner, en stap voor stap groeide de B&B.”

Wat maakt jullie locatie zo bijzonder?

Joop: “Het mooie van hier is de rust. Mensen komen echt voor stilte en natuur.” Ellen vult aan: “Erve Naatsboer is een bijzonder plekje, vlakbij de Duitse grens. Je ziet hier reeën en fazanten in de tuin lopen. Voor mij is het extra bijzonder, omdat ik dit erf vanaf mijn jeugd heb meegemaakt. Van kalfjes die ’s nachts geboren werden, tot hoe het erf is veranderd in een plek waar gasten welkom zijn.”

Hoe zag de B&B er in het begin uit en wat is er veranderd?

Ellen: “Ons huis komt uit 1948. We hebben veel gemoderniseerd, tussentijds ook regelmatig de meubels, bedden en het behang. Maar authentieke elementen zoals de balken, de oude keuken en het granieten aanrecht hebben we bewaard. We vinden het belangrijk om het verleden te laten zien.” Joop vertelt verder: “Wat ons onderscheidt: gasten huren bij ons niet zomaar een kamer, maar een heel voorhuis. Volledig privé. Koken kan niet, dat hebben we bewust zo gelaten. Wij geloven dat een B&B draait om gastvrijheid en een goed ontbijt. Daarom besteden we veel aandacht aan streekproducten, een volle koelkast en biologisch eten. Wat overblijft, nemen gasten mee voor de lunch. Zo gaat er niets verloren.”

Wat zijn volgens jullie de grootste veranderingen in het B&B-landschap sinds jullie begonnen?

Ellen: “Er is veel veranderd, vooral op het gebied van digitale mogelijkheden en voorzieningen voor gasten. Toch merken wij niet per se dat onze gasten zijn veranderd of andere verwachtingen hebben. Wat wél duidelijk is, is dat het concept Bed and Breakfast veel bekender is geworden. Mensen die vroeger altijd voor een hotel kozen, ontdekken nu ook steeds vaker de charme van een B&B. Daarnaast zien we ook veel nieuwe B&B’s opduiken. Jammer genoeg biedt niet iedereen meer ontbijt aan. We begrijpen dat het veel werk is, maar juist een ontbijt maakt een B&B voor ons zo bijzonder en gastvrij.”

Jullie zijn al die jaren geclassificeerd met 4 tulpen. Wat is jullie geheim?

Ellen: “We werken niet met een geheim recept. Persoonlijk denk ik dat gastvrijheid in je moet zitten. Dat kun je niet leren. Wij doen dit werk omdat we van mensen houden, niet om geld te verdienen. Natuurlijk is het ook hard werken: elke week drie uur boodschappen doen bij boeren in de buurt, zorgen dat alles schoon en netjes is, blijven investeren. Maar dat hoort erbij.”

In 2017 werden jullie uitgeroepen tot Beste B&B in de categorie 4 tulpen. Wat betekende dat voor jullie?

Ellen: “Dat was een enorme verrassing en betekende heel veel voor ons. De burgemeester stond ’s morgens op de stoep, samen met buren en vrienden. Zoveel bloemen en felicitaties, dat vergeet je nooit meer. Het voelde als een kroon op ons werk.” Joop vult aan: “En het leverde ook veel nieuwe gasten op. Maar het mooiste blijft dat de prijs gebaseerd is op onze classificatiescore en echte gastenbeoordelingen, niet op stemmen. Dat maakt het heel waardevol.”

Met een reviewscore van 9,7 zijn jullie bijzonder geliefd. Wat waarderen gasten het meest?

Ellen: “Ik denk wel onze gastvrijheid. We voelen goed aan waar gasten behoefte aan hebben: soms rust, soms een praatje. We nemen de tijd en regelen dingen tot in detail. Ook sturen we onze gasten alleen door naar restaurants die dezelfde kwaliteit en aandacht bieden als wij. Zo klopt alles van A tot Z.”

Zijn er bijzondere of memorabele gasten of ervaringen die jullie nooit meer vergeten?

Ellen: “Een ouder echtpaar uit Stolwijk kwam maar liefst 42 keer. Ze aten vaak bij ons mee en voelden als familie. Helaas kwam de tijd dat ze ziek werden, kort voor zijn overlijden vroeg hij ons of we op zijn begrafenis een memoriam wilden uitspreken. Dat raakte ons diep. Zulke momenten laten zien dat het bij een B&B niet enkel gaat om overnachten, maar dat er ook ruimte is voor verbondenheid.”

Jullie zijn al sinds 2008 aangesloten bij Bedandbreakfast.nl. Hoe kijken jullie daarop terug?

Ellen: “Heel positief. Het is hét platform voor B&B’s in Nederland. Professioneel, toegankelijk en met duidelijke voordelen voor eigenaren. We hebben nooit gedoe gehad en constant reserveringen. We hebben ons nooit aangesloten bij Booking, Airbnb of Natuurhuisje, die partijen vinden we veel te commercieel. Daarbij vinden we ook dat de doelgroep van Bedandbreakfast.nl heel goed bij ons past.

Na 18 jaar gaan we het wat rustiger aan doen en langzaam afbouwen. Niet omdat we het niet meer leuk vinden, maar omdat er nog zoveel andere dingen zijn die we willen doen. Ik zou bijvoorbeeld graag les geven op een horecaschool, om jongeren iets mee te geven over gastvrijheid en etiquette. We willen met de B&B stoppen op een hoogtepunt.”

Welk advies zouden jullie geven aan mensen die nu een B&B willen starten?

Ellen: “Als je een B&B wilt starten: wees jezelf. Doe het vanuit je hart. Zorg dat mensen zich welkom voelen en bied kwaliteit uit de streek, ook al is je B&B eenvoudig. Het hoeft niet duur te zijn, als het maar met zorg en liefde is gedaan. En verwacht niet dat je rijk wordt. Gastvrijheid gaat niet over geld, maar over aandacht voor de ander. Je mag gasten best wel een beetje in je hart sluiten; dan komt de rest vanzelf.”

Deel dit artikel:

Over de auteur

Josjah Thalen

Eindredacteur bij Bedandbreakfast.eu B.V.

Laat een reactie achter