Social media

Facebook-snelcursus deel 3: Vind-ik-leuks op je tijdlijn

Vind-ik-leuk op Facebook

Hoe meer vind-ik-leuks, des te prominenter updates op je pagina te zien zijn in het Facebook-nieuwsoverzicht.

Je wilt natuurlijk dat de berichten (ofwel ‘status-updates’) die je op je Facebook-pagina plaatst, zo lang mogelijk hoog in het nieuwsoverzicht van je fans blijven staan. En dat veel mensen jouw updates lezen en op ‘Vind-ik-leuk’ klikken. Dat kan alleen als je berichten interessant zijn voor je volgers.

Wat is het Facebook-nieuwsoverzicht?
Het nieuwsoverzicht is het eerste wat je ziet als je inlogt op Facebook. Hierop worden alle statusupdates, foto’s en reacties verzameld van je vrienden en je favorieten. Op dezelfde manier zien de mensen die jouw pagina leuk vinden, ofwel je ‘fans’, jouw updates in hun nieuwsoverzicht verschijnen.

Facebook-berichten: kort en visueel
Wat je natuurlijk wilt, is dat een nieuwe update zo lang mogelijk hoog in het nieuwsoverzicht van je fans blijft staan. Daarvoor is het cruciaal dat je bericht interessant – of beter, relevant – is voor je fans. Het volgende geldt bij Facebook: hoe meer mensen jouw bericht leuk vinden, lezen, erop reageren en het delen met anderen, des te langer jouw bericht hoog in het nieuwsoverzicht blijft staan. Geslaagde berichten zijn:

  • Kort: berichten van 100 tot 250 tekens worden 60 procent vaker leuk gevonden, gedeeld en van een reactie voorzien.
  • Visueel: fotoalbums, foto’s en video’s trekken respectievelijk 180, 120 en 100 procent meer mensen. Daarom zet Facebook foto’s en video’s standaard hoger in het nieuwsoverzicht.
  • Aansprekend: stel een vraag, verzin een prijsvraag of maak een poll en nodig mensen uit om erop te reageren. Hoe meer reacties, hoe beter.
  • Relevant: kom met berichten waar je volgers echt iets aan hebben: zoals een exclusief nieuwtje over je bed & breakfast, een wedstrijd of een aanbieding alleen voor je Facebook-fans. Dit levert vast en zeker ‘Vind-ik-leuks’ en ‘shares’ op.
  • Geoptimaliseerd: aan de hand van de statistieken in het administratievenster bovenaan je pagina, kom je erachter wanneer je de meeste mensen bereikt. Het is slim om op die tijdstippen je berichten te plaatsen.
Pagina bijhouden

Door te reageren op berichten van anderen, houd je je Facebook-pagina levendig.

Luister en reageer
Als je vraagt om interactie, moet je er wel wat mee doen zodra dit op gang komt! Reageer dus altijd op reacties en privé-berichten op je pagina, bijvoorbeeld in de vorm van een antwoord of een ‘Vind-ik-leuk’. Zo blijft het levendig op de pagina en laat je zien dat je luistert.

Netwerk uitbreiden
Als je geluk hebt, delen je fans jouw berichten met hun vrienden (‘sharen’). Hierdoor wordt het bereik van je Facebook-pagina nog groter. In deel 4 van deze snelcursus lees je hoe je netwerk uitbreidt en meer fans verzamelt. P.S. staat de Facebook-pagina van Bedandbreakfast.nl al bij jouw favorieten?

Lees ook:

Over de auteur

Avatar

Janneke Scheepers

Janneke Scheepers was van 2010 tot 2016 werkzaam als webredacteur bij Bedandbreakfast.nl. Ze heeft veel geschreven over online marketing en regelgeving voor B&B-eigenaren en is mede-auteur van het boek Bed & Breakfast in Nederland. Bovendien heeft Janneke met veel plezier verschillende B&B's bezocht, haar B&B-tips kun je terugvinden op onze B&B gastenblog.

3 Reacties

Laat een reactie achter