Bedrijfsvoering

Kleineondernemersregeling voor B&B’s

Kleine Ondernemersregeling voor B&B's

Als de omzet van je B&B niet hoger is dan €20.000 per kalenderjaar, dan kun jij je via de Kleineondernemersregeling (KOR) vrijstellen van btw. In dit artikel vind je relevante informatie.

KOR voor B&B’s

De Kleineondernemersregeling is bedoeld voor Nederlandse bedrijven in de vorm van natuurlijke personen (eenmanszaken), combinaties van natuurlijke personen (bijvoorbeeld een vof) en voor rechtspersonen (zoals stichtingen, BV’s of verenigingen) met een btw-identificatienummer waarvan de omzet niet hoger is dan €20.000 per kalenderjaar. De KOR is een vrijstelling voor de btw en het bespaart een hoop administratief werk. Als B&B-eigenaar hoef je geen btw te rekenen aan je gasten, je trekt betaalde btw niet meer af en je doet geen btw-aangifte.

Vooruit denken

Je neemt deel aan de KOR voor een periode van drie jaar. Als je omzet in die periode toch boven de €20.000 uitkomt, dan moet je zelf weer de btw-administratie gaan bijhouden vanaf het moment dat je de grens overschrijdt. Ook mag je dan de drie daarop volgende jaren geen gebruik meer maken van de KOR. Andere afwegingen om wel of niet mee te doen, vind je op de website van de Belastingdienst.

Overwegingen deelname KOR

Aanmelden

Als je je B&B wilt aanmelden voor de Kleineondernemersregeling, dan moet het aanmeldformulier uiterlijk vier weken voor de ingangsdatum van het aangiftetijdvak ontvangen zijn door de Belastingdienst. Indien je vanaf januari 2021 wilt deelnemen, is het belangrijk dat je je vóór 3 december meldt bij de Belastingdienst.

Meer informatie en Aanmelden

Nieuwe regeling

Vanaf januari 2020 is de nieuwe KOR van kracht gegaan. Daarvoor zag de KOR er nog anders uit. Eerder hebben we de verschillen al uitgelicht in een blogartikel. Je vindt hier de belangrijkste punten uit de regeling vanaf 2020, en de periode daarvoor. Vind je het fijn om dit nog eens te bekijken? Lees dan het vorige artikel nog eens door.

Veranderingen KOR

Deel dit artikel:

Over de auteur

Avatar

Evi Heijmans

Manager Customer Service bij Bedandbreakfast.nl.

Laat een reactie achter